Sunday, August 16, 2009

Kita lebih kecil dari Kuman?? Dimanakah kita??

Bismilahirrahmanirahim...

"GNP adalah Gross National Product...n kalau nak kira die..bla...bla.."

Mata dah mula terkebil-kebil..berapa kali saya menutup mulut untuk menguap...napelah rasa ngantuk sangat time lecture ekonomi ni...huhu..

Tak boleh jadi ni..saya cuba tegakkan badan dan memfocuskan pengajaran lecturer... Namun makin dipandang makin tekatup dan mengecil kedua-kedua belah mata ni...tiba-tiba saya teringat yang saya tak habiskan lagi membaca buku "Langit Ilahi" tulisan Hilal Asyraf yang saya bawak dalam beg..saya pon keluarkan buku tu..harapnya dapatlah hilangkan ngantuk..

Ofcourse memang tidak baik kita membuat kerja lain time lecturer tengah mengajar..tapi nak buat macam mana..memang dah ngantuk sangat..

Daripada saya terlentok kat depan lecterur..baiklah buat something kan..memang saya selalu akan buat benda lain kalau da ngantuk sangat untuk menghilangkan rasa mengantuk tu tapi jangan tiru cara saya ni ea...

So, saya teruskan pembacaan dengan membelek dari muka ke muka hinggalah saya membaca satu tajuk yang terdapat dalam buku tersebut.."Kita lebih kecil dari kuman"..teringat saya pada video yang telah ditanyangkan pada satu program motivasi yang pernah saya sertai....dimana ia menayangkan gambaran manusia dari bawah bumi hingga keatas cakerawala..hingga hilang gambaran manusia dari pandangan mata..kalau saya dapat copy ye insyallah akan saya kongsikan ea..Entah kenape time tu saya menjadi sebak membaca kata-kata yang dikarang oleh penulis yang sangat menusuk kalbu dan membuatkan saya sedar..

Perumpamaan yang saya beri lebih kurang seperti kata-kata penulis..

Antara kita dengan Malaysia mana lagi besar?
pasti kita akan menjawab Malaysia..

Antara Malaysia dengan Asia mana lagi besar?
Tentu kita akan menjawab Asia..

Antara Asia dengan Bumi mana lagi besar?
pastinya kita akan menjawab Bumi..

Antara Bumi dengan Galaksi Bima Sakti mana lagi besar?
tentulah kita akan menjawab Galaksi Bima Sakti..

Antara Bima Sakti dengan seluruh Angkasa Raya yang mana lagi besar?
pasti kita menjawab seluruh Angkasa Raya..

Jadi apakah yang lebih besar dari seluruh Angkasa Raya...seperti yang diceritakan saintis sendiri belum mampu mencari penghujung Angkasa Raya... dan ketika itu..Dimanakah kita? Kita lebih kecil dari kuman..sangat kecil..terlampau kecil..

Sesungguhnya Allah yang paling besar dari segala-galanya..Maha Besar dan tiada tandingannya..kekuasaanya meliputi seluruh cakerawala...

Firman Allah yang bermaksud

"Dan Allah itu diatas segala sesuatu". (Ali Imran:165)

Inilah membuat hati saya agak tersentak dan butir2 air mata mula bergenang..tapi terpaksa lah control sikit...sebab tengah dalam kuliah..banyangkan betapa kecilnya kita...Namun Allah masih lagi mengingati kita.. Sungguh Maha Agung Kasih Sayang Allah pada hambanya...setiap makhluknya ditetapkan rezeki masing-masing...Allah tidak pernah lupa kan kita sesaat pon..walaupun hamba-hambanya sering lupa dan leka.. membuat durjana dan kecelakaan didunia...dosa dan maksiat...rasa malu dan hina menyelubungi segenap jiwa..kadang-kadang saya sediri mengakui sering merasa resah,gelisah, marah dengan ujian yang menimpa..hingga telupa nikmat-nikmat hidup yang diberikan Allah tidak putud-putus..tapi bila di campakkan sedikit ujian untuk menguji keikhlasan hambanya mula melatah dan hilang rasa redha dan pasrah atas ujian-Nya..

Kita juga sering merasa tidak bersyukur dan merasa tuhan tidak adil...sering cemburu dan marah dengan kemewahan,kepandaian, kecantikan dan kelebihan orang lain...tapi sedarkah kita yang nikmat tuhan beri tidak terhingga..

Fikirkanlah..jangankan satu hari sesaat pun kalau Allah terlupa mengalirkan gas oksigen ke bumi...pasti musnahlah seluruh manusia dan makhluk dibumi..Namun Allah tidak pernah lupa akan hamba-hambanya..walau sejahat dan seburuk mana pun hamba-Nya membalas-Nya...Jadi apakah kita masih tidak bersyukur? Apakah kita mahu menjadi hamba-hamba yang kufur? Apa lagi yang mahu kita keluhkan?

Renungkan la bersama sahabatku..suka saya memetik kata-kata dari buku LANGIT ILAHI sebagai penghabisan perkongsian ini...

"Walau diri seringkali alpa..
Walau dibeban segunung dosa...
Walau jauh dari rahmat-Nya...
Tuhan tidak pernah lupakan kita"

p/s : ade sikit lagi..tak habis baca buku Langit Ilahi..agak kesuntukan masa sekarang ni..

Serulah kebenaran walau pahit untuk ditelan.. Sahutlah perjuangan pertahankan keaggungan islam...bangkitlah menjadi pewaris generasi al-quran demi mendapat keredhaan Tuhan..

No comments:

Post a Comment